onsdag den 25. april 2018

På besøg hos en ildsjæl og en blomstertøs:)

I fredags havde jeg lavet  aftaler om at besøge Anne Marie fra Lønbæk Planteskole og Rita fra 'Blomstertøsens Have', da jeg var på de kanter i forbindelse med mit arbejde.

Første stop var Lønbæk Planteskole i Tvis, som er kendt for sine sjældne planter. Som det første  bliver man mødt af den hyggeligste markvej, som slår et slag ned til gården, men jeg fik desværre ikke taget et billede.

Anne Marie var så sød at vise mig rundt på deres fantastiske sted. Først var vi rundt i den stor have fyldt med gamle træer, buske, stauder - skøn, skøn have, og Anne Marie fortalte begejstret om havens indretning og de mange forskellige træer og buske.

Jeg tror, det er en Prunus aiceso Kojou-no-Mai herunder, som jeg købte et eksemplar af:)


Hyggekrog under troldhaslen



Mille havde meget energi, men her tager den sig et lille hvil:)

 


Smuk  hasselbror
Derefter gik vi videre til "Eriks mindelund", hvor  Anne Marie, sammen med sin mand, har bevaret over 200 af Eriks (en god planteskoleven) mange sjældne planter, efter hans død. Mindeparken er åben for alle, ingen af planterne må sælges, og der er gratis entre. Prisværdigt!
 


 
Jeg fik også lov til at se det nye projekt, de er i gang med - et arboret, som skal fyldes med - mener jeg - sjældne træer og buske.
 
I baggrunden ses Anne Maries mand på traktor - i gang med at skræmme mosegrise væk:)
Jeg skulle selvfølgelig også have nogle planter med hjem, og jeg købte 'Acer palmatum', Prunus aiceso Kojo-no-Mai, et tørstetræ og et hjertetræ.
 
 

Det var nogle spændende, hyggelige og lærerige timer sammen med en ildsjæl, der arbejder for at bevare et rigt dyre-, fugle og planteliv på deres enorme grund med skov og have. 
 
Så hastede jeg videre til Rita i Bording, som har bloggen 'Blomstertøsens have'.
Hun opformerer stauder og er desuden kendt for sine mange påskeklokker i alle mulige varianter. Hun har en skøn have med masser af planter, og der er ingen tvivl om, at den vil eksplodere i farver og planter inden længe.
 

Jeg elsker bare grise, og Rita har nogle stykker, som bare er så søde. Meget hyggeligt og samtidigt praktisk, for de leverer jo en masse af gødning til haven.



 
Der var mange opstillinger rundt omkring.
 

Det giver en god effekt, når man opstammer rhododendron.
I den bagerste del af haven vokser alle  påskeklokkerne og sågar på skrænten i skellet, er der fyldt med påskeklokker. Virkelig smukt og inspirerende.
Masser af påskeklokker - billedet er desværre ikke for godt. Jeg tror, det skyldes solen.
 

 
Rita havde mange planter til salg, og det var svært at bestemme sig, men jeg købte da nogle stykker.
 
 
 
Salgsområdet er så hyggeligt og praktisk indrettet, og alle stauderne står placeret i grus.


Jeg måtte også have en kridhvid påskeklokke med.
Det var rigtig hyggeligt at møde Rita, få sludret og høre om havens historie.
 
Billederne yder desværre ikke nogen af haverne retfærdighed, men I har da fået et lille indtryk af stederne.



16 kommentarer:

  1. Hej Susanne

    Tak for rundturen - spændende!

    Ha en dejlig dag

    SvarSlet
  2. Tak for gensyn med både Lønbæk Planteskole og Blomstertøsens have, to dejlige steder at besøge. Anne Marie kan fortælle i timevis, det er altid spændende at være på besøg der, der er virkelig mange fristelser.
    Påskeklokker fra Rita er også værd at tage med, jeg har selv en del derfra.
    Tak for turen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Velbekomme:) Ja, du kender jo begge steder rigtig godt, kan jeg forstå, og der var rigtig mange fristelser begge steder.

      Slet
  3. Tak for dit besøg, det var rigtig hyggeligt og du er altid velkommen hvis du igen kommer til det midtjyske. Også dejligt med et gensyn fra Anne Maries skønne sted.

    SvarSlet
    Svar
    1. Mange tak:) Ja, jeg vender helt sikkert tilbage en dag:)

      Slet
  4. Det ser ut som et sted som er verdt å besøke! Så søte grisene er :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det må man sige, og grisene var rigtig søde:)

      Slet
  5. Spændende at høre om Lønnebæk og Anne Marie, du formidler så jeg næsten er med på en lytter. Dejlige billeder derfra. Ja også fra Rita og de SØDE minigrise, som jeg også har besøgt, men det er ved at være længe siden. Først i år har jeg virkelig fået smag for påskeklokkerne og deres kvaliteter, læs jeg er, også, begejstret:-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak for de pæne ord:) Jeg holder også meget af påskeklokker, men er kommet til den konklusion, at de præsenterer sig bedst i grupper, så jeg overvejer at samle alle mine i skyggehaven - hvis jeg får tid:)

      Slet
  6. Det var da hyggeligt at komme med på tur til Lønbæks sted og Ritas have - begge steder helt sikkert værd at køre efter.
    Og hvor har I da knoklet med alle de havemøbler, det bliver så fint med den grønne farve.

    Flot Totempæl :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Mange tak:) Ja, det var to spændende steder:)

      Slet
  7. Tak for de fine fotos fra haven. Altid spændende at se ens sted i gennem en andens søger.Håber du fik fisket potterne ud af bilen igen.
    Tak for besøget.
    Hilsen
    Anne Marie

    SvarSlet
    Svar
    1. Velbekomme:) Og tak for et par hyggelige timer:) Potterne er i brug, og jeg er meget glad for em. Vi ses jo igen d. 7. juni:)

      Slet
  8. Så skønt at besøge andre havefolk. Det er noget af det, jeg satser på at få gjort noget mere i fremtiden 😀

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det er altid inspirerende at besøge og snakke med andre haveinteresserede folk:)

      Slet