torsdag den 20. juni 2019

Carstens fantastiske have

Haveselskabet har taget initiativ til at bringe folk sammen i havegrupper over hele landet, og sådan en har jeg nu været med i i halvandet år, og vi kalder vores gruppe for 'Sydfyns Havesnak'. Vi er 9 medlemmer i gruppen, hvor alle ikke har været med fra starten, og det er selvfølgelig heller ikke alle, der har mulighed for at komme til alle havemøder, hvor vi på skift mødes hos hinanden.

For et par uger siden besøgte vi Carsten, som bor i Millinge. Jeg har ikke tidligere haft mulighed for at se hans have, så jeg vidste ikke, hvad der ventede mig, selvom de andre havde fortalt meget om hans skønne samlerhave.

Jeg har efterhånden set mange forskellige haver, men denne var godt nok noget udover det sædvanlige. Haven er forholdsvis lille på ca. 900m2, og Carsten har gennem ca. 20 år anlagt og samlet planter til dette skønne sted.

Jeg ved næsten ikke, hvordan jeg skal begynde, men jeg tror, jeg vil starte med at vise nogle oversigtsbilleder.



 








Haven er forbundet af de smukkeste stier og gange med forskellige belægninger og omkranset af hække, så man ikke kan kigge ud, men føler sig i en anden verden - et rent paradis, hvor fugle kvidrer, og hvor man lytter til sagte rislende vand. Fortryllende stemning!

Dette skønne lilla havemøbelsæt mødte os på den lille gårdsplads - er det ikke smukt?


Der var selvfølgelig også planter i haven - i tusindvis, og alle  med sirlige planteskilte, så man kunne orientere sig om alle de forskellige arter - sjældne orkideer, trillium, fruesko, små sjove rabarber, bregner,( jeg er ikke god til at huske alle sorterne), som han har fået hjem fra hele verden!










Jeg var også meget betaget af alle stenene i haven, som han selv har fundet hver og en, bearbejdet, udsmykket og/eller hugget til.







Slangemotivet gik igen mange steder i haven, men der er jo også altid en slange i paradisets have:)





Der var selvfølgelig også vand i haven - og kæmpemæssige karper:)

 
 


Orkideer i potter.



Jeg glemte helt at nævne alle træerne, som også har stor betydning for havens indretning, da de giver højde og danner en form for tag.

19 kommentarer:

  1. Så fin hage du viser her! Mange flotte planter der også :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit. Ja, der er så mange forskellige planter at man bliver helt forpustet, og de fleste er meget sjældne og svære at få til at gro, så det er en meget speciel have. Hilsen Susanne

      Slet
  2. Sikke en flot have! Tak for de fine billeder.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Åse. Velbekomme:) Hilsen Susanne

      Slet
  3. Utroligt spændende have, du viser billeder fra. Søren og jeg har også været tiltrukket af ideen om at blive medlem af en havegruppe; men jeg har forstået det sådan, at man skal være på Facebook for at være medlem, og det har jeg i grunden slet ikke lyst til.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie. Jeg tror, haven lige ville være noget for dig, for han har så mange forskellige sjældne og besværlige plante:) - og er desuden utroligt vidende. Han holder åben have hvert år, men det er vist kun om foråret, for haven er mest interessant på denne årstid, siger han:) Man skal ikke være på Facebook for at være medlem. I vores gruppe skriver vi sammen på mail. Mange hilsner Susanne

      Slet
    2. Som jeg skriver nedenunder, holder han åben have d. 2. juni:)

      Slet
  4. Wow for en have - den kan jeg godt forstå, du var betaget af. Sikke flotte sten han har lavet.
    Kh
    Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth. Der er mange flere sten end jeg har vist, og de er alle håndplukkede og specielle og smukke, og det er også imponerende at han selv har udhugget dem. Kh Susanne

      Slet
  5. Hej Susanne. Fantastisk have. Den vil jeg meget gerne besøge hvis det er muligt. Ved du om Carsten holder åben have? Venlig hilsen Else

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Else. Ja, det er en fantastisk have, og han holder åben have d. 2. juni, og hans adresse er Assensvej 385, Falsled, 5642 Millinge. Vh Susanne

      Slet
  6. WOW. Tusind tak for rundturen. Det er flotte billeder, du har skudt, og jeg fornemmer, at der er meget mere :-)
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth og tak for sidst:) Ja, det er en fantastisk have, og du har ret. Der er meget mere. Kh Susanne

      Slet
  7. Hej Susanne!
    En riktigt vacker trädgård, med fina växter, och spännande stenar. En riktig oas.
    Ha det fint /Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Maribel. Mange tak og i lige måde:) Hilsen Susanne

      Slet
  8. Et utroligt indblik i en helt egen verden. Så smukt og frydefuldt.
    Tak for et meget fint indlæg!

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla. Mange tak skal du have:) Ja, den have er noget helt specielt. Hilsen Susanne

      Slet
  9. Hej Susanne

    Imponerende have! Dedikeret og gennemført!
    Tak for turen!

    Ha en dejlig Weekend

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten. Mange tak:) Det ville lige være en have for dig. Nørdet og med mange sjældenheder:) Hilsen Susanne

      Slet