torsdag den 31. oktober 2019

Rosenhave

 
I efterårsferien gik jeg i gang med forskellige ændringer i forhaven og striben foran hækken mod øst. Forhaven var det første jeg startede på i 2007, og det endte med at blive en romantisk lille have med smalle gange, bøgehækcirkel og mange forskellige træer og buske (jeg troede jo ikke, at jeg skulle have mere have, så alt skulle proppes ind der:))

Efterhånden var den groet så meget til, at den var svært fremkommelig, og da vi  havde åben have i år, var der mange gæster, som slet ikke fandt ind i den lille have.

Nu er vi gået i gang med at fælde eller flytte forskellige træer og buske, og jeg har besluttet at det skal være en decideret rosenhave, så turen gik til til Jas og jeg skal hen til ham på lørdag igen:)

Herunder ses indgangen, som var blokeret af en kæmpe Albertine til venstre og en parykbusk på flere meter til højre. De er nu fjernet og der skal sås græs ud til snoren. Jeg har så plantet en ny Albertine ved stativet, der kan skimtes i baggrunden.


Flisegangen er blevet udvidet med to rækker gamle genbrugsfliser, så nu kan man nemt komme rundt med trillebøren, hvilket var temmelig vanskeligt før.


Cirklen med bøgehæk var noget af det første jeg plantede, og min tanke var, at så kunne man ikke overskue hele haven på en gang, men måtte rundt om den for at se, hvad der var på den anden side. Den var nu blevet et par meter høj, og jeg var blevet træt af taksene og hasselurterne, jeg havde plantet indeni cirklen. Midt i står en cementsøjle, som Thorben støbte, da vi ville have flagstang, men det er vi gået bort fra nu, og jeg har plantet en klematis 'Princess Diana' op af den i stedet. Jeg har også plantet 5 'Stanwell Perpetual' med storkenæb 'Elke' som bunddække og placeret to havestole, så man kan sidde og nyde roserne og duften:)




Albertine, som jeg nævnede før.

Flg. roser har jeg indtil nu besluttet mig for:
  • Albertine
  • 5 Stanwell Perpetual
  • 10 Felicia (skal plantes som hæk ud mod grusvejen)
  • 3 Munstead Wood
  • 3 Comte de Chambord
  • 1 For your eyes only
  • 2 Trierrosen, som skal vokse opad buen, som er placeret i hullet ind til skyggehaven med lysthuset.
  • 1 Commandant de Beaurepaire
  • 1 xxxx de Seze
  • 1 James Galway
 
Desuden vil jeg flytte 3 Rose de Rescht og to Odysseus(gave fra Samsø og Ulla og Malcolm:) fra et andet sted i haven.
 
I striben mod øst har jeg fjernet næsten alt, og erstattet det med taks og storkenæb som bunddække, for at få et mere roligt udtryk, hvor der før nærmest bare var et vildnis.
 

 
Det går bedre med Thorbens ryg, så han har fjernet et gammelt irriterende hegn, som han vil erstatte med et raftehegn, som jeg har tænkt mig at plante vildvin opad.
 
 




 


24 kommentarer:

  1. Det er smukt at se jeres have og spændende at høre om alt det, I gør.

    SvarSlet
  2. Hej Susanne
    Det er så dejligt at forny haven, vi er også i fuld gang. Skønt at høre at du nu vil have rosenhave, og at du har besøgt Jas, det er lige før jeg bliver misundelig, jeg har ikke så meget plads til roser mere, men jeg har jo også mange. For tiden flytter vi rundt med rhodoerne, de er ved at stå lidt klemt.
    Mon ikke der er basis for et besøg i 2020, jeg tror det. En skam der er så langt imellem os :)
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth. Jeg elsker, når jeg har gang i nye projekter. Jeg har da tænkt mig at plante flere, end dem jeg nævner her - der er også nogle få i forvejen -, men det kan også være, du kan anbefale nogle. Jeg er mest interesseret i forholdsvis nemme roser, der blomstrer længe:)
      I skal være meget velkomne i 2020:) Kh Susanne

      Slet
  3. Hej Susanne!
    Det blir fint med nyinköpen, så vackra rosor du köpt. For your eyes only står på min önskelista.
    Ha det fint /Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Maribel. Jeg regner med, at det bliver smukt og velduftende:) Tak i lige måde:) Hilsen Susanne

      Slet
  4. Så flotte roser du har bestilt! Jeg tror du er blitt inspirert av Lisbeth på Samsø :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit. Man kan ikke undgå at blive inspireret af Lisbeth og Bents have på Samsø, som virkelig er et besøg værd. Man ser først rigtig skønheden, når man er der. Hilsen Susanne

      Slet
  5. Det lyder som en spændende “renovering” af forhaven. Der skal jo ryddes lidt op engang imellem, hvis det ikke skal ende i et tæt vildnis. Jeg googlede “Elke”, for jeg kender den ikke. Den har en flot farve, og jeg tror den bliver fin sammen med Stanwell perpetual. Her ville jeg også gerne sidde og nyde duften.

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Elna
      Jeg har aldrig været rigtig tilfreds med forhaven, så nu håber jeg, den vil give mere mening. Elke er superflot, og den sår sig ikke. Jeg har flyttet den fra et andet sted i haven. Hilsen Susanne

      Slet
  6. Jeg husker godt den lille have, da vi besøgte haven. Men den var ganske rigtigt let at overse. Jeg opdagede den først, da vi troede, vi var på vej hjem. Det lyder spændende med de nye tiltag. God arbejdslyst.
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth. Mange tak:) Jeg håber, nu hvor vi har åbnet mere op og fået den bredere flisegang, at den lille forhave vil virke mere indbydende. Kh Susanne

      Slet
  7. Det er godt at høre, at Thorbens ryg er i bedring. Det bliver uden tvivl en fin og hyggelig rosenhave.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie. Ja, det er virkelig dejligt, men det har også stået på i et par måneder nu. Han skal dog skannes i overmorgen, så må vi se, om de kan se noget! Hilsen Susanne

      Slet
  8. I er godt nok aktive i haven, sikken energi og skabertrang 😊. Rosenhaven bliver et skønt syn! Må jeg spørge hvorfor du købte en ny Albertine? Kunne du ikke bare have beskåret og flyttet den gamle?
    Mvh Gitte

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gittho. Det var min mening at flytte den gamle Albertine, men den var så kæmpestor, og jeg fik ikke meget rod med, så jeg valgte den nemme løsning og købte en ny. Jeg håber, at roserne vil lykkes, men jeg har fulgt alle råd mht. plantningen. Hilsen Susanne

      Slet
  9. Hold da op i har da godt nok gang i en større omlægning, det bliver da super flot. Skønne roser i har valgt. Der findes så mange smukke og det kan være svært at vælge hvilke man skal vælge. Ikke alle er lige sunde, men det ser ud til det er nogen af den sunde slags i har valgt. Jeg glæder mig meget til at gense jeres have næste år og næste gang bliver det om formiddagen så der er masser af tid :))
    Knus herfra og god arbejdslyst

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Linda. Ja, det er vildt svært at vælge, for de fleste roser er smukke. jeg har forsøgt at finde duftende sunde roser. Lisbeth, Bent, Ulla og Malcolm vil også gerne komme til sommer, så måske kunne vi finde en fælles dag. Det kunne være hyggeligt:) Kh Susanne

      Slet
  10. Dejligt at høre at Thorbens ryg er i bedring.
    Jeg husker særdeles godt den store Albertine, så det er da godt at du har valgt at plante en lille ny.
    Det forfrisker med sådan en omlægning og området er da fint til en rosenhave. Skønne roser, du har valgt, jeg har næsten ingen af dem, så jeg vil også gerne booke ind til et havebesøg næste år, hvor vi måske også kan se jeres nye orangeri?
    Fortsat god arbejdslyst.
    knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla. I skal være meget velkomne:) Som jeg skrev til Linda, kunne vi måske finde en dag, hvor I alle kunne komme - Lisbeth, Bent, Linda og jer. Vores orangeri er desværre ikke færdigt endnu, men måske bliver det færdigt inden næste sommer. Kh Susanne

      Slet
    2. Det kunne være rigtigt hyggeligt, jeg vil virkelig gerne komme og også mødes med de andre :)

      Slet
  11. Hvor er det blevet pænt. Nu kan man rigtig se haven og se de fine linjer og former på hækkene, men sikke et arbejde I har haft med det - heldigvis har I store maskiner til at klare noget af det :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth. Mange tak:) Traktoren er en stor hjælp til mange opgaver, men udover den, har vi nu ikke mange store maskiner:) Jeg er fortsat i gang med at plante roser, men vejret er ikke det bedste, og mit arbejde tager en stor del af min tid:( Kh Suanne

      Slet