fredag den 16. maj 2014

Vores sø

I efteråret 2010 gravede vi en sø på ca. 700 m2 i en lavning tæt på vores å på marken. Vi lejede en gravemaskine, min bror gravede, og Thorben og en hjælper kørte jorden væk. Vandet strømmede hurtigt til, men forinden havde vi foretaget en prøvegravning for at sikre os, at der var vand. 







Gravearbejdet set fra hvidtjørnhækken ved den kommende gule have
Det tog en weekend at grave søen.

Vi havde forinden ansøgt kommunen om tilladelse, og gennem Skov og Naturstyrelsen fik vi 9000 kr. i støtte til projektet. Søen er et par meter dyb på det dybeste sted i midten og skråner ind mod bredden, som en sø bør af hensyn til dyr og insekter. Der er ingen fisk i endnu, og det er ikke tilladt at sætte nogen ud, men vi tror på, at der af naturlige veje vil komme fisk på et tidspunkt. Der er dog andre dyr som et andepar, frøer, fiskehejren ser vi ofte og en masse insekter. 


Søen set fra vest




Der er ført strøm og vand derned, og vi har en drøm om med tiden at bygge en træhytte med græs på taget.



Vi har sået græs omkring søen, som Thorben slår med en rotorklipper bag traktoren et par gange i sæsonen. Jeg har plantet en guldpil, noget marehalm, engkabbelejer og kæmpestenbræk. Jeg plantede også en del ligularia, men de overlevede ikke - mærkeligt, men jeg må forsøge mig igen, da jeg synes, de passer perfekt til stedet. Vi har også snakket om dunhammere og åkander, hvor jeg ikke er sikker på, om jeg synes åkander passer ind, men dunhammere - en ikke invasiv art - samt nogle græsser, tror jeg, vil passe godt ind og virke naturlige. 



Bænk og bord



Der er ingen fisk i endnu, og det er ikke tilladt at sætte nogen ud, men vi tror
på, at der af naturlige veje vil komme fisk på et tidspunkt. Der er dog andre dyr som et andepar, frøer, fiskehejren ser vi ofte og en masse insekter.

I dag var der tusindvis af haletudser!





Disse siv, eller hvad det er, er dukket op af sig selv! Utroligt, synes jeg!



Området med søen er dejligt fredfyldt og for det meste er der også læ, og vi har været så heldige, at søen virker meget naturlig, som om den altid har ligget der. Den er ikke hegnet ind, som skoven er indtil videre, så rådyrene bruger søen som drikkested. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar