mandag den 17. marts 2014

Bøgehæk

Hækplantning hører jo enten  efteråret eller foråret til, og da vi ikke nåede det i efteråret, hvilket nok ville have været det bedste, må vi i gang nu. Det blandede hegn mod vest er blevet fjernet. Vi startede  med at save toppene og grenene af og lave et kæmpebål, så der blev  gjort klar til, at min bror kom med den sin store gravemaskine i weekenden og hjalp os med det grove.






Til venstre for snoren (ovenover) skal jeg på et tidspunkt anlægge en hvid have. Der skal plantes 6 sølvpil, og jeg har længe været i tvivl om jeg skulle plante Himalayabirk eller sølvpil, men valget endte med pilen, da de vokser hurtigere, og vi virkelig har brug for læ - men måske kan jeg også få plads til en birk eller to!




 Der laves en åbning i hvidtjørnhækken


I baggrunden ses vores sø, som vi gravede i 2010


 I dette område kommer en gul have på et tidspunkt, så de to valnøddetræer graves op og flyttes til et nyt sted.


 Så er det elefantgræssets tur



Her planeres, hvor der skal bygges en carport



Søndag eftermiddag er vi næsten klar til plantning af bøgehæk, men først skal jorden grubes, hvor hækken skal være, så vi får det bedste resultat. 

11 kommentarer:

  1. Det kommer til å blir veldig bra!! Det er bøk, ja. Vi satte agnbøkshekk i fjor, så vi venter spent på hvordan den vil ta seg ut utover våren. De er litt forskjellige de to typer hekk, både i bladverket og i rotsystemet. De er visstnok heller ikke i familie, til tross for bøkenavnet :) Lykke til videre

    SvarSlet
    Svar
    1. Avnbøgen taber bladene om vinteren, hvilket den almindelige bøg ikke gør. Jeg holder også meget af avnbøg.

      Slet
  2. Hold da op - godt at du har tilføjet tekst til billederne. Sikke en gang ødelæggelse sådan en gravmaskine kan lave, hvis man ikke vidste bedre. Det bliver godt nok spændende at se det færdige resultat.
    Hilsen Heike

    SvarSlet
  3. Ja, der sker hurtigt noget, når man anvender maskiner. Den første bøgehæk vi plantede var med spade og knofedt, det tog flere dage, og resultatet er ikke i top, da vi vist ikke fik gravet dybt nok i den hårde lerjord! Vi regner med et bedre resultat denne gang!

    SvarSlet
  4. Jeg skal da lige love for der sker noget :)

    SvarSlet
  5. I er komplet vanvittige!! altså på den gode måde... :-)
    Inden længe er der have her også!

    bedst
    Kjeld

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Kjeld

      Ja, nu må vi se! Jeg glæder mig i hvert fald til at gå i gang med at planlægge plantevalget i den hvide have, men jeg ved også, at jeg bliver nødt til at begrænse mig og lade planterne gå igen, hvis jeg skal undgå et rodet udtryk! - Og det er en af mine svagheder!

      Mange hilsner
      Susanne

      Slet
    2. Hej Susanne
      Min erfaring med mine hvide haver er at det næsten ikke kan gå galt. Nu har du nogle sølvpil der samler, du skal bare have en plante mere; evt Miscanthus sinensis `Morning Light´ i gentagen rytme, så kan du hælde rigtig mange forskellige planter ind. Et alternativt til elefantgræs kunne være flere forskellige planter med gråt løv. Det samler også.
      Du behøver vel ikke være asket alle steder?

      go weekend
      Kjeld

      Slet
  6. Det er da noget af et projekt i er i gang med.
    Det skal nok blive godt.
    Spændende at se når i engang er færdige.
    Gode billeder.
    Tak for kigget.
    Ha´ en dejlig dag.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det er en ordentlig mundfuld, men jeg nyder det også - synes det er sjovt, men det bliver også lidt stressende ind imellem.

      Slet
  7. Det ligner lidt det vi har gang i, vi nåede det heller ikke i efteråret ;-)
    Nu går vi bare og venter på entreprenøren der skal hive rødder op, så også kan komme videre.

    SvarSlet