onsdag den 29. april 2020

Lidt nyt fra Solbakken

Tiden løber og der sker en masse her på Solbakken. Vi har monteret dørene, lamperne og pergolaen til orangeriet, så det er dejligt at være nået så langt. Thorben har også skåret alt glasset til resten af orangeriet, og vi har været så heldige, at det er lykkedes for os at få alt glasset forærende fra venner og bekendte.
 

 
 
Hjemmelavet lampe, hvor glasset er et olivenglas:)
 
Nu er han i gang med taget:)
 


 
 


Jeg har været en del i haven, men der er stadig meget, der mangler.

Billedet herunder er fra forhaven, hvor jeg har lavet en del om. Der er blevet åbnet mere op, og jeg har plantet en masse roser, så nu er det blevet til min rosenhave, og hvor jeg dog glæder mig til de alle springer ud, og jeg skal sidde midt i blandt dem og nyde duftene - for de fleste skulle have en skøn duft:)
 

 
Jeg har lagt en masse allium, så jeg venter spændt.


Jeg har længe haft en drøm om at begynde at sælge lidt flere stauder end dem, jeg graver op fra haven, så jeg har handlet lidt ind i Holland, og meningen var  at tage på forskellige havemarkeder, og selvfølgelig også sælge lidt til åben have her på bakken:) Det første havemarked på Hvidkilde er desværre aflyst, så vi må se, hvornår det ender med andre markeder. 

Det er ikke nemt at vande så mange planter:(


Buksbomkuglerne fik visnesyge, så jeg har udskiftet dem med taks.





16 kommentarer:

  1. Hej Susanne
    Godt at høre lidt nyt fra jer, der er sket meget, kan jeg se. Thorben arbejder flittigt med det grove, og du har slået dig på flere roser, det lyder bare så godt. Måske ikke så heldigt et tidspunkt at sælge planter på, men en gang lukker de vel op igen, det længes vi nok alle efter.
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth. Jeg har ikke været så flittig på bloggen, men jeg håber at få tid til at skrive flere indlæg. Tiden har været knap, og nu er jeg også i gang med virtuel undervisning! Det bliver spændende med roserne, og jeg har plantet dem efter alle forskrifter samt gødet dem, så jeg håber, det bliver flot. Kh Susanne

      Slet
  2. Jeg skal love for det rykker! Flot arbejde med pergola og drivhus (undskyld orangeri), og sikke meget du har plantet. Ærgerligt med buksbom'erne, men taks bliver sikkert lige så godt om nogle år.

    Forsat god arbejdslyst!
    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. hej Ulla. det er helt ok at kalde det et drivhus:) Vi har planer om at der skal være frostfrit hele året, så derfor tror jeg godt, man kan kalde det for et orangeri:) Buksbom er smukke, når de trives, men taksene bliver også flotte, når de vokser til og bliver kugleformede. Hilsen Susanne

      Slet
  3. Hej Susanne!
    Det ser fint ut i din trädgård. Hade sett fram emot växtmarknad i maj, men det blir nog inget av det. Det mesta ställs in. Orangeriet blir stort och fint.
    Ha det bra /Hälsningar Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Maribel. Jeg havde også set frem til plantemarkeder, men det bliver der nok ikke noget af i år - måske til efteråret? Det bliver skønt, når vi kan sidde i tørvejr i orangeriet:) Hilsen Susanne

      Slet
  4. I er så kreative og flittige - flot hjemmelavet lampe!
    Det bliver da vildt dejligt med rosenhaven, den er så hyggelig. Der kommer heldigvis gang i plantemarkeder igen engang, så du må bare passe det ekstra indtil da - nu har du så tiden, hvor du ikke skal afsted til dem :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth. Mange tak:) Jeg er meget spændt på alle de nye roser, og jeg har gødet efter bedste evne, så jeg håber på det bedste. Der bliver måske et par plantemarkeder i efteråret, men det er ikke engang sikkert! Kh Susanne

      Slet
  5. Det ser ud til at I begge knokler, jeg er meget imponeret over Thorbens arbejde med orangeriet og lampen er virkelig flot.
    Dejligt med roser og en mere åben forhave - det bliver spændende at følge med i.
    Allium i masssevis - det blive også et show!
    kh Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla.
      Nu skulle vi kunne se en ende på det store projekt med orangeriet, og jeg glæder mig. Jeg er meget tilfreds med lamperne:) Jeg venter spændt på alliummerne. Jeg håber, I stadig har lydt til en tur til Gudme på et tidspunkt:)
      Kh Susanne

      Slet
  6. Jeg var da ved at tabe både næse og mund, da jeg så den lampe. Hils Torben og sig, det er et mesterstykke. Det er så spændende, alt det i går og arbejder med. Jeg tror rosenhaven bliver så smuk - den må du huske at give dig selv tid til at nyde. Smukt billede med allium, græsstien og ikke mindst den store krukke.
    God arbejdslyst!

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Elna. Tusind tak for de søde ord:) Jeg er også glad for lamperne - han lavede fire, men vi har kun hængt de to op, men der skal nok blive brug for dem en dag. Jeg vil forsøge at nyde rosenhaven, og jeg har da også placeret to stole midt i haven, så man kan slappe lidt af. Hilsen Susanne

      Slet
  7. Hvor er I kreative. Lampen er genial og det er spændende med dit plantesalg. Ærgerligt, at det lige skulle være i år. Mon ikke I kan have gæster i den store have og få solgt noget?
    Taksene bliver flotte, men surt at skulle lave om på grund af sygdom.
    Som Elna siger, skal I huske at nyde det.
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth. Mange tak, ja, jeg er også ganske godt tilfreds med lamperne:)Vi har tænkt os at holde åben have efter planen, for som du siger er vores have så stor, at det nemt kan lade sig gøre at holde afstand. Vi undlader bare at servere kaffe og kage som planlagt. Så må vi se, om jeg kan få solgt lidt planter:) Kh Susanne

      Slet
  8. Hvor bliver det altså godt med orangeriet - sikke et arbejde! Spændende med rosenhave - du må holde os opdateret hen over sommeren. Mine buksbom er også begyndt at blive syge - jeg har overvejet taks, men endnu ikke bestemt mig.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Åse. Jeg vil forsøge at blive mere flittig på blogge, så man kan følge med i arbejdet:) Det er så ærgerligt, når buksbomme bliver syge, for de er noget af det smukkeste. Taks er meget nemmere at have med at gøre, men de mangler ligesom den friske lyse grønne farve, som buksbom har. Hilsen Susanne

      Slet