søndag den 20. oktober 2013

Status på haveprojekter

Det skrider fremad med vore forskellige projekter! Drivhuset er klar til at blive galvaniseret.Thorben er  færdig med at svejse drivhusskelettet, så inden længe skiller han det ad, sender det til galvanisering og først derefter bliver det monteret med glas. Jeg glæder mig!

 
 

 
 

 
Fantastisk! Der er lys! Ophænget er dog kun midlertidigt.
 


 


Aksen mellem staudebedene er godt på vej. Jeg har fjernet en masse planter, nogle træer og enkelte buske - høstasters, lungeurt, en masse løvehaler, lodden løvefod, kuglebuksbom, cypres, perlerøn, rynkeblad, geranium, digitalis og mm. Der er blevet åbnet op, og som det fremgår af billedet har jeg plantet buksbom på det sidste stykke af stien.

Før


 Græsset på gangen skal fjernes og erstattes med store gamle fliser!
 

Efter

 

For enden af stien skal stå en bænk, og noget af belægningen bliver måske piksten.
 


For et par år siden blev mine buksbom ramt af buksbomsyge, så de eneste buksbom jeg fremover vil have i haven er dem, jeg selv formerer. Fra Brittas have har  jeg fået afklip, som jeg har lavet stiklinger af. Planterne har forskellig størrelse, men efter et par år regner jeg med og håber på,  at hækken er nogenlunde ensartet.

Min næste udfordring er at finde plads til nogle af de mange planter, jeg har gravet op. Nogle har jeg foræret væk, cypressen har jeg plantet i skoven, men der er stadig mange tilbage. Måske planter jeg dem i mit "planteskolebed", hvor mange andre planter  står i venteposition!

OG til slut! - Soklen til mur og orangeri er færdig, så nu vil vi (Thorben!) slappe af mht. dette store byggeri - indtil foråret.


 



Muren skal være 18m lang og 4 m høj, og selve orangeriet bliver ca. 40m2 med to brede døre på hver 2 m, som bliver placeret midtfor den brede græshavegangen, og i hver ende skal der også være en dør - så vi får 4 døre i alt!  

14 kommentarer:

  1. Interessant! Man begynder allerede så småt at kunne skimte planen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja, det hjælper på det. Når jeg tænker på, at vi startede i starten af maj, er jeg ganske godt tilfreds.

      Slet
  2. Det bliver da et kæmpe orangeri, og jeg er sikker på at det bliver flot, glæder mig til at følge alle jeres gøremål.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, i modsætning til drivhuset, som er mere beskedent!

      Slet
  3. Hej Susanne.
    Hvor ser det fantastisk ud. Der er lang vej endnu med orangeriet, men super fedt at vi kan følge med i projektet herinde. Glæder mig til at se det færdige resultat.
    Kh Heike

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det er rigtigt, men det føles som en kæmpe lettelse at være færdig med soklen.

      Slet
  4. Godaften Susanne.Først tak fordi du har meldt dig som fast læser hos mig.....det er jeg rigtig glad for.
    Og sikke en masse projekter i har i gang med.Kan godt forstå at i lader det ligge til foråret .
    Men kan da allerede fornemme hvordan det kommer til at se ud.
    Det er godt nok mange planter du har gravet op.....men det ser da ud til at du har plads nok i haven til dem.
    Har også de små buskbom hække rundt om flere af mine bede.........og dem er jeg rigtig glad for.
    God aften Jette

    SvarSlet
  5. Det bliver spændende med den kommende mur og det store orangeri. Glæder mig til at følge byggeriet til foråret :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Vi er også spændte på resultatet. Muren skal mures op i lecablokke, pudses og males i samme farve som huset.

      Slet
  6. Der er da rigtigt gang i projekterne hos jeg, det bliver spændende at følge dem til foråret ;o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, Thorben er utrolig arbejdssom og flittig!

      Slet
  7. Sikke det skrider fremad, i er meget flittige. Det er lysnet meget op, og er mere rent
    Nu når man kan se grundplan på orangeriet og skelet i drivhuset, er det langt nemmere at forestille sig det færdige resultat, det bliver så fantastisk

    SvarSlet
  8. Hvor bliver det fint Susanne.
    Hjemmelavede buksbom har jeg også haft stor glæde af.
    Bortset fra hvor det er for vådt om vinteren, så bliver bladene røde.

    SvarSlet