mandag den 22. oktober 2018

Indien, orangeri og efterår

Vi - mine tre børn og Thorben -  har været på en fantastisk begivenheds- og oplevelsesrig 10 dages rundrejse i Nordindien. Vi kom hjem i lørdags, og selvom vi ikke besøgte haver, vil jeg alligevel vise jer lidt billeder.

Vi besøgte en del paladser, hvor alt var gennemsyret af lige linjer, symmetri og klippede hække og figurer. Det var fortrinsvis en sort liguster de brugte, så den må være meget hårdfør.



Vi var også en tur i Ranthambore reservatet (hvor der nu lever over 70 tigre, hvilket er en enorm fremgang, fordi der for få år siden kun var godt 10), hvor målet var at se en tiger, men vi måtte nøjes med nogle tigerspor:)

Der groede mange af disse imponerende 'vandrende træer', som de kaldes.



Et lille vandfald


Mine to yngste børn
 
Denne plante groede vildt rigtig mange steder og sjovt nok var det en af sommerblomsterne jeg såede i år til et af mine højbede - jeg kan i skrivende stund ikke huske navnet. Mine blev dog aldrig tilnærmelsesvis så høje!
 





Agra Fort

Taj Mahal
Taj Mahal

Taj Mahal

Thorben, Sarah, Alexander og Nikolas
Nu er vi vel hjemme igen og i gang med at fordøje alle indtrykkene og oplevelserne, og det var ikke kun paladser og storhed vi oplevede, men også utrolig meget fattigdom, forurening, gadehunde, hellige køer overalt.....

For en lille måned siden gik Thorben i gang med orangeriet, som I kan se her:)



Skelettet bliver lavet i galvaniseret jern og skruet sammen, og den bærende bjælke er malet sort.

Det første Thorben lavede - i denne omgang - var at montere z-profilen på soklen, hvor de lodrette T - profiler skal skrues på. 



Disse billeder har jeg lige taget.


Der bliver fire døre i alt - her kan ses rammen til døren i gavlen.

 Til slut lidt billeder fra efterårshaven:)

Det klippede hønsebenstræ, sydbøgen og kobberbæklønnen i baggrunden.



Mine dahliaer blomstrede sent i år, og der er endog flere, som slet ikke har blomstret - sikkert pga. vandmanglen, men bl. a. disse står flot nu:)






5 kommentarer:

  1. Hej Susanne
    Tak for billeder fra jeres tur til Indien, hvor I fik set lidt af hvert kan jeg forstå. Godt vi også fik din efterårshave at se. Spændende at Thorben er gået i gang med orangeriet. Mon det er længe siden, du skrev dette indlæg, jeg har først set det nu.
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth. Ja, det er faktisk længe siden, men jeg tror ikke ret mange har set det, og det er nok fordi, jeg ved en fejl publicerede det inden det var færdigt og derefter omdannede det til kladde igen med det resultat, at da jeg fire dage senere lagde det op, lå det ikke i første række som det plejer:) Ja, det er spændende med orangeriet, så nu må vi se, hvor meget han kan nå inden vinteren sætter ind. Kh Susanne

      Slet
  2. Hej Susanne, jeg forsøgte mig tidligere med et klik på dit Indiens-indlæg, uden held, men nu fandt jeg det. Fantastiske Taj Mahal, det er da super flot og en oplevelse sammen med alt det andet I så. Sjove træer og spændende med en nationalpark med tigre.
    Det er grundigt håndværk, som Thorben lægger for dagen med orangeriet, dejligt at det er i gang - det bliver flot.
    Knus Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla. Tak for din hilsen:) Ja, der var bøvl med dette indlæg. Det var en fantastisk tur til Indien, som kun kan anbefales - Thorben er ikke rigtig kommet videre med orangeriet, men vejret er heller ikke lige til det nu. Kh Susanne

      Slet
  3. Kære Susanne.
    Smukke photos.
    Hvilken type maling har i brugt til spejlbassinet???
    Mvh Iris

    SvarSlet