tirsdag den 15. november 2016

Opgravning af sø + muropdatering

Vandstanden i søen, som vi gravede i efteråret 2010, er gradvist faldet år for år pga. slam og tørke, så vi besluttede at grave den dybere, og vi fik besøg af min bror med sin gravemaskine for en måneds tid siden, og så gik han ellers i gang:)








 
 
 
 

Dunhammerne, som jeg i starten var glad for og overrasket over kunne dukke op af sig selv, var blevet lidt af en plage, da de bredte sig gevaldigt og efterhånden næsten fyldte hele søen - de sår sig nemlig, når vandet er for lavt!
 

Nu er det lidt af et menageri, men det skal nok blive godt igen, når vi får jævnet resten af det opgravede sand, for det er faktisk undergrunden her, hvor resten af vores marker og matrikel er det hårdeste lerjord, man kan forestille sig. I tidernes morgen har renden(åen), som danner skel til naboen, nok været en bred flod.

Vi har også fjernet træer og buske og lavet en lige vej ned til søen. Den er en forlængelse af den brede græsgang med guldregnene i den gule have, og nu kan vi se søen fra haven - hvilket også er en del af haveplanen.
 
 
  


Til slut lidt muropdatering.

Vandledningen blev ført over til og lagt ind i muren

To vandhaner mere:)

Strøm
 


 
Så blev muren pudset færdig

Det endelige resultat set forfra - Den skal males rød som huset!


Der er tagpap på overkanten af muren, og inden længe bliver der lagt zink på for at undgå fugt i muren, som måske vil få pudset til at skalle af.




19 kommentarer:

  1. Hejsan!
    Tack för kommentaren på min blogg.
    Roligt att du hittade dit. Känn dig varmt Välkommen att läsa då tid och lust finns.

    Har tittat runt lite på din blogg.
    Vilken vacker trädgård du har.
    Ser också att du/ni håller på med många spännande projekt. Gillar muren enormt mycket.

    Önskar dig en härlig dag!
    Hälsningar
    Helen

    SvarSlet
    Svar
    1. Mange tak! Jeg har længe været fast læser af din blog:), som jeg synes er interessant og spændende, men det er måske nok første gang, at jeg har lagt en kommentar:)

      Slet
  2. Ja dunhammere bliver hurtigt et ubehageligt bekendtskab, ved jeg fra vores venner. Sikken et arbejde at få det hele renset op, godt du har en bror med de rigtige remedier til det. Jeg har forsøgt at læse tilbage for at se, om jeg har mistet et indlæg, jeg fandt ikke ud af det. Hvad er muren til? Er det læmur? Den er blevet flot, men rød - det forstår jeg ikke, nok fordi jeg ikke er til rødt. Undkyld jeg siger det ;)
    Hilsen Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Vi håber at kunne holde dunhammerne i ave, men det kræver, at vandet er dybt nok for ellers sår de sig! Muren skal danne rum og perspektiv, men den bliver samtidig en del af ornageriet på 40 m2, som vi skal bygge på sydsiden af muren. Vi synes, at farven rød - det er selvfølgelig ikke postkasserød, men murstensrød, vil passe perfekt. Det får den til at hænge sammen med resten af bygninger og vil også danne en perfekt baggrund for planterne. - Rød er jo komplementærfarve til grøn. Det er helt i orden at komme med sine meninger:), for ellers vil det jo kun blive rygklapperi konstant! Så tak for din mening og kommentar:)Hilsen Susanne

      Slet
    2. Hej Susanne
      Tak for dit svar, nej rygklapperi gider vi ikke :) Det kunne være sjovt at se et billede af det med, at det hænger sammen med resten af bygningen, det kan man ikke se på billederne. Spændende med orangeri 40 m2 er da noget, I har godt nok gang i nogle ting hos jer. Spændende at følge. Jeg håber, at I kommer dunhammerne til livs, smukke er de men uha aggressive.
      God dag til jer
      Hilsen Lisbeth

      Slet
    3. Den hænger ikke fysisk sammen med resten af bygnignerne - jeg mente bare, at muren så vil passe til resten. Vores stuehus er røde mursten, vi har en tilbygning i sort træ og den gamle staldbygning, som nu er Thorbens værksted, og som hænger sammen med resten, er rød, ja nærmest murstensrød. Vi valgte denne farve, fordi da vi gik i gang med renoveringen, fandt vi, at inderste lag kalk havde denne farve. I mellemtiden havde det været gult og i mange år hvidt.

      Slet
  3. Takk for besøket ditt i Furulunden. Jeg følger deg videre. Skal bli spennende å se innom titt og ofte :)

    SvarSlet
  4. Hej Susanne.Godt med god hjælp til endnu et af jeres store projekter.
    Og en sti der viser søen lyder bare perfekt.
    Og vand og el skal der jo til.Er da også spændt på hvordan muren bliver når den er malet rød.........synes den grå farve passer perfekt som baggrund til planter.
    Godaften Knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette
      Som du kan læse i mit svar til Lisbeth, er vi sikre på, at det er den helt rigtige farve:) Det er faktisk Kjeld Slots forslag, og vi var ikke et øjeblik i tvivl om, at det ville være den rigtige løsning. Vi er dog i tvivl om hvilken farve vi skal vælge inde i orangeriet:)

      Slet
  5. Det der er så fedt hos jer, er at alting er i stor størrelse! For mig med den lille parcelhushave virker det fuldstændig overvældende og fantastisk! Når jeg tænker en murerbalje gravet ned med vand, tænker I noget med en gravemaskine! Og når jeg tænker en lille væg med rionet, - ja så bygger I en mur! Lige for tiden er der godt nok en anden herre der også vil bygge en mur, men den bliver garanteret ikke så stilfuldt som jeres... ;o) Fedt! Fedt! Fedt! :o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Fru Friis
      Tusind tak for de rosende ord:) Ja, vore projekter er i en temmelig stor målestok, men vi har jo også pladsen til det. Vores mur har da heldigvis et bedre formål, end en vis herres, men vi må da håbe, han ikke får den opført:(

      Slet
  6. Hvor er det blevet fint med kigget til søen gennem haven. I går all in med vand og strøm, det er rigtig lækkert, det er så gennemført. Som sagt før, er jeg spændt på muren, kan sagtens se den som væg i orangeriet, men den virker virkelig høj. Jeg er helt sikker på, der er en mening med 'galskaben' (absolut positivt ment), det er i al fald spændende at følge. Så jeg glæder mig til fortsættelsen!

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er perfekt med kigget til søen. Det er nødvendigt med både vand og strøm i orangeriet, hvis vi skal kunne bruge det optimalt, og vi regner da også med, at vi skal opvarmning af en slags - måske en varmepumpe. Da Kjeld Slot foreslog en 18 m lang og 3.80 m høj mur, blev vi selvfølgelig lidt overraskede, men vi er meget glade for den, og vi ville ALDRIG selv være kommet på den idé. Udgangspunktet var, at jeg gerne ville have et orangeri/glashus, men havde aldrig drømt om, at det var en mulighed:) Højden passer perfekt - den måtte ikke have været lavere!

      Slet
  7. Hvor er det fint, at man kan se søen fra haven. Det giver meget til haven. Jeg kan sagtens forestille mig en rød mur.

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det får det hele til at hænge bedre sammen. Jeg tror også, rød er det bedste valg:)

      Slet
  8. Det bliver da virkelig godt med søen når det hele bliver lidt grøn igen, og skønt at i nu kan se den fra haven, der er blevet et fint kik ned over søen der. Spændende som det skriver frem med muren, det bliver godt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det kræver lidt arbejde med planering, før det kan blive helt godt, men nu er det for blødt at køre i, så det bliver måske først til foråret. Ja, muren er snart helt færdig - så er det orangeriet, det gælder:)

      Slet
  9. Haven med og uden sne og rim er nærmest to forskellige verdener. Det bliver simpelthen godt med den mur, og kigget ned til søen bidrager til at samle de forskellige haveafsnit til en helhed.

    SvarSlet