tirsdag den 19. august 2014

Havegange

Thorben har igen været i gang med havestierne, og det skrider fremad.



 Ukrudtsdug og stigrus






 For at opnå et ensartet udtryk lægger vi 40 cm piksten som start på gangen ved midteraksen, hvilket vi også har gjort i modsatte side.


Vores grund skråner meget, da vi ligger på en bakketop, så det giver mange udfordringer med anlæggelsen af haven. Herunder er Thorben ved at lave et trappetrin i jern. Det skal nok blive pænt, når det ruster og ikke syner af så meget!





 Pladerne i siderne holder på jorden, så det er en supernem og praktisk løsning. Stensætning ville også have været pænt, men et meget større arbejde.

Trappen fører én under den kommende pergola, som skal have den fulde bredde fra muren (soklen) til højre og stien til venstre.

Custer, vores 10 mdr. gamle hankat i gang med katteurten.


25 kommentarer:

  1. Ak, ja, hvor var vi uden vores dygtige handymen? Jeg bed mærke i, at du skrev "vi lægger piksten". Din rolle har sikkert været den samme, som jeg normalt har i den slags projekter. Bortset fra det tegner gangene jo rigtig godt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, du har fuldstændig ret, og jeg burde jo nok af skrevet vi i anførselstegn!

      Slet
  2. Flot flot arbejde, hvor ville jeg gerne have sådanne gange i min have, så lækre.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det pynter meget med grusstierne!

      Slet
  3. Nej, hvor Custer ligner min Pelle :-) - Flot sti-arbejde!

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, de ligner hinanden til forveksling. Custer er en blanding af bl. a. skovkat, og han var den mindste af et kuld killinger, nogle af vores venner skulle af med.

      Slet
  4. Hold da op hvor får i nået meget, det ser godt ud :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg synes nu, det går for langsomt. Thorben knokler derudaf, men jeg synes ikke rigtigt, at jeg når det, jeg gerne ville, som bl. a. at flytte en masse planter til den gule og den hvide have.

      Slet
    2. Jeg synes heller ikke altid, jeg når det jeg gerne vil. Ser jeg så på et år gamle billeder, er der alligevel sket en del, måske du skulle prøve det samme ;-)

      Slet
  5. Hej Susanne.Sikke et arbejde med de gange...................men er sikker på at det bliver superflot.
    Det tegner rigtig godt.............er vild med pigsten.
    God aften Knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, jeg er rigtig glad for det foreløbige resultat, men du har ret i, at det er et stort arbejde.

      Slet
  6. Sikke det hele vokser til hos jer, det er rart at kunne svejse......Det bliver flot med de skarpe kanter og sikkert rimeligt nemt at vedligeholde. Nogen idé om hvor længe jernkanterne kan holde ?
    Henrik

    SvarSlet
    Svar
    1. Vi har valgt 4 mm jernkanter (af hensyn til prisen), som i flg. Thorben kan holde i ca. 20 år, men i slotshaver bruger man 8 - 10 mm, som holder mindst 50 år. Man kan også bruge cortenstål, som har den fordel, at det får jerns patina, men hvor det kun er overfladen, der ruster - det er dog ligeså dyrt som rustfrit stål.

      Slet
  7. Sikke et imponerende og virkelig flot stykke arbejde i laver, og et fantastisk godt kig til alle jeres græsser og pergola. Virkelig spændende at følge med i!

    SvarSlet
  8. It's so interesting to see the work in progress. The use of the steel is quite unusual for this part of the world, but seems very practical.

    SvarSlet
    Svar
    1. Yes, it´s very practical and it has become a real trend here in Danmark, if you can say so! It´s expensive and takes some time to make, but it´s a lasting and effective solution to the demarcation of borders and paths.

      Slet
  9. Kunne man leje ham Thorben som smed på timebasis ;-)))))) .........han er knald dygtig (det er du osse, hvis det er dig der udtænker ideerne )
    Følger med glæde denne blog

    SvarSlet
    Svar
    1. Mange tak skal du have! Thorben er meget dygtig, og han er udholdende og har en masse energi, så det er dejligt! De overordnede planer har Kjeld Slot jo udtænkt, men detaljerne er os selv - Thorben får mange gode idéer, men jeg bidrager da også!

      Slet
    2. Hej igen. Jeg har lige været inde at kigge på jeres hjemmeside, og jeg er imponeret over jeres dejlige have med de forskellige områder i haven. Jeg bed specielt mærke i jeres atriumgård?

      Slet
  10. Hej. Jeg har set andetsteds på jeres blog, at I sammenliger stigrus med slotsgrus blot med farven som forskel. Hvad er forskellen? Vi har nemlig fået lagt noget gråt stenmel på vores stier, og det har jeg fortrudt meget, og jagter derfor et mere naturligt look på stierne - og tænkte at stigrus måske var en mulighed?

    Bh. Mads

    SvarSlet
  11. Han har godt nok skruet hænderne ordentligt på ham Thorben! Det er utroligt så meget i får lavet, meget imponerende. Mon den tykkelse jern I bruger, kan bøjes? Jeg går med en drøm om et cirkulært bed afgrænset af jern, men er det mon for besværligt at arbejde med?

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det er dejligt med en mand, som interesserer sig for haven. Det kan godt lade sig gøre at bukke, men det kræver bukkemaskiner eller valser, som normalt kun findes på maskinværksteder. Hvis du vælger 2 - 3mm tykt jern, kan du godt trække det rundt, hvis cirklen er minimum, men helst større, end to m i diameter.

      Slet
  12. Hejsa, - hvor er det flot det I laver :-) Vi skal også igang med at lave en sti med stenmel og jernkanter - hvor dybt sidder jeres kanter? Skubber frosten dem ikke op igen? Du er velkommen til at kigge ind hos mig - du kan bl.a. se vores skønne hjemmebyggede drivhus :-) www.livetpåfarmen.dk
    Mvh. Birgitte

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har først lige set din kommentar, og mange tak for den:) Jernkanterne er kun 10 cm høje, så de er vel ca. 8 cm i jorden. Vi har overhovedet ikke haft problemer med frosten. Jeg kigger ind til dig om lidt:)

      Slet