mandag den 27. maj 2013

Jordhule 1. del

Jordhule/kule


Da vi havde besluttet os for en haveplan, havde jeg sådan set ikke noget, jeg insisterede på skulle med i planen, - og dog! Jeg havde lavet en køkkenhave med højbede og fliser omkranset af en bøgehæk, og den ville jeg gerne beholde, da den lige var lavet.



I forbindelse med køkkenhaven havde jeg tænkt på et sted til at opbevare rodfrugter vinteren over og havde set på færdige jordkældre fra bl. a. Sverige. Dels syntes jeg, de var for dyre, men også  lidt kunstige, for i min fantasi var det mere en Hobbithule med kraftig halvbuet egetræsdør i en hvælving af kampesten i en græsbegroet jordhule!

Med alle de projekter der er i gang på Solbakken, ville det tage for lang tid, så det var nødvendigt med et alternativ.

Lige tilbage fra min opvækst - 100 m fra min senere læreplads - har jeg altid rodet med ting, der var gået i stykker og forsøgt at reparere dem eller lave noget om for at bruge det til noget andet, og således gik det også med jordkælderen:

En gammel rusten 6 fods skibscontainer, der sikkert har været brugt til opbevaring af skibsmaling enten på et større tankskib eller på en borerig i Nordsøen, står nu nedgravet 1,2 m med jord over sig i den sydlige del af haven, og bestemmelsesstedet stod Kjeld Slot for.

Inden den kom så langt, blev lågerne skåret af, svejset tæt i bunden og låger svejset på igen, men nu skåret til, så der er en dør i midten med ventilationsspalte i bunden af døren med net for, så insekter ikke kan slippe ind.




 
 
 
På toppen er der et aftræksrør, også med net, så "dunken" har ventilation. En kinahat sørger for, at det ikke regner ned.
 



 
Omkring døren er der påsvejst plader, der senere med støtte af granstammer bliver til en gang ned til døren.
 
 
Fortsættelse følger!  Indsendt af Thorben

1 kommentar: