lørdag den 9. september 2017

September

Så blev det d. 9. september og det øsregner, så jeg kan med forholdsvis god samvittighed blive indendøre og vise nogle af de billeder, jeg tog i formiddags.





Et kig ind på terrrassen fra en vinkel, jeg ikke plejer at fotografere.




Det gamle grisetrug falder nu ind, som om det altid har været der.

Perlerøn i den hvide have - billedet er desværre ikke så skarp.t



Mosebunken herunder "Deshampsia cespitosa 'Goldtau', som vi har flere steder i de fire græsstaudebede foran muren, blomstrer ikke i år. Den har ikke fået sine smukke aks, så jeg er temmelig ærgerlig, for de mangler for at fuldende bedene. Hvad mon det kan skyldes? Det er første år, jeg oplever dette fænomen. Det er ikke alle planterne, der opfører sig sådan, for som I kan se på det næste billede, har nogle af græsserne opført sig normalt. Jeg klippede alle græsserne ned samtidig - i feb. eller marts, så det kan heller ikke være årsagen!
 


 
 
Papirbarkløn
 
Thorben har været i gang med et mindre projekt - udendørslamper til muren. Igen er genbrug nøgleordet, og som lampeglas er brugt et simpelt olivenglas. Han har lavet fire lamper, så det er godt, at vi elsker oliven her i huset:) Rørene er gamle vandrør i forskellige størrelser, og refleksringen er af messing (rester fra solen, som ligger i den runde terrasse). Han har bl. a. drejet, svejset, flammeskåret, skåret gevind og brugt en hydraulisk presse, så det er godt med et veludrustet værksted.

Jeg synes, lamperne er superflotte, som de er, men de skal galvaniseres for at passe til resten - pergolaen, som skal rejses foran muren, bliver også galvaniseret, ligesom inddækningen ovenpå muren. Hvis vi hænger dem op, som de er, vil rusten (iflg. Thorben) inden længe løbe nedad muren, og det er jo  hverken smukt eller praktisk!





24 kommentarer:

  1. Hej Susanne.
    Tak for din kommentar inde på min blog. At jeg ikke har set din blog før nu det er en fejl.
    Hvor er det en smuk have du har og de lamper der de er da bare wow.
    Hold op din mand er dygtig .
    Masser af have hilsner fra Linda .

    SvarSlet
    Svar
    1. Velbekomme og tak:) Jeg er også ganske godt tilfreds med lamperne.

      Slet
  2. Flotte sensommerbilleder med dejlige kraftige farver du viser øverst.

    Hvor er det smart med de lamper. Håber du viser billeder af hvordan det kommer til at se ud, når de er blevet hængt op.

    SvarSlet
    Svar
    1. Mange tak:) Ja, jeg viser selvfølgelig billeder, når de er hængt op.

      Slet
  3. Godt med en kreativ mand, han er god til at finde på og til at lave tingene. Det bliver flotte lamper. Jeg vidste ikke, at den græs hed Mosebunke, så jeg lærte noget nyt i dag. Mine to har blomstret fint, underligt at dine ikke har.
    Flot sensommerhave.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, Thorben er både kreativ og dygtig, men han kan også godt lide at stå og eksperimentere på værkstedet. Jeg undrer mig virkelig over, hvorfor de ikke blomstrer i år, for der må da være en årsag!

      Slet
  4. Hvor er det bare en smuk september have du har - der er meget i blomst og det ser så flot ud.
    Din mand er vel nok dygtig, det er flotte lamper.

    SvarSlet
    Svar
    1. Der er stadig meget i blomst, men mine dahliaer - i modsætning til jeres - er ikke en succes i år. Jeg tror, lamperne vil passe godt til muren.

      Slet
  5. Sikke dejlige billeder du viser. Jeg kan altså rigtig godt lide jeres mur, den er sådan en flot baggrund og de lamper der, de er bare så fine, dejligt med en mand, der kan og vil lave ting til haven :-)
    mvh
    Lene Bedstemorshave

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det gør alting meget nemmere og billigere, når man selv kan lave en masse. Jeg er også meget glad og tilfreds med muren, men når pergolaen og døren kommer i, bliver udtrykket endnu bedre, håber jeg:)

      Slet
  6. Hvor ser der dejligt ud i jeres have. Terrassen er rigtig hyggelig, det må være skønt at sidde der og kikke ud i haven. Smukke lamper, man kan sandelig sige, at selvgjort er velgjort. Det giver en flot virkning med de næsten sorte blomster på det 3. billede. Jeg går ud fra, det er georginer.

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak! Ja, vi har en fin udsigt til haven fra terrassen, men det er sjældent, at vi har tid til at sidde der:) Det er faktisk tidselkugler på billedet - afblomstrede.

      Slet
  7. Hej Susanne
    Dejlige septemberbilleder, du har. Jeg glæder mig til at følge din blog. Er det karteboller, du har i bedene? Det giver en meget interessant virkning med de store runde kugler.
    Lamperne er bare super. Meget opfindsomme og flot udført.
    Mange hilsener, Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Mange tak:) Nej, det er blå tidselkugler, som er ved at visne. På billedet ser de meget mørke ud, men det er de faktisk ikke i virkeligheden. Det må være lyset og kameraets indstilling, som giver denne effekt.

      Slet
  8. Sikke smukke farver og fotos fra din smukke have.
    De lamper er fantastiske og unikke, det bliver så smukt med dem på muren.

    SvarSlet
  9. Kære Susanne, jeg har ikke noget sikkert svar på hvorfor dine græs der ikke sætter aks, måske forbi sommeren har været kold, og de muligvis får mindre lys end andre steder i haven. Nogle græsser er på grænsen her i DK og vil have år uden aks.
    Giv lige ham Thorben et respekt klap på skulderen fra mig, de lamper....Flot.
    Venligst
    Henrik

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har overvejet, om det kunne have noget med lyset at gøre, for det er kun i to af de fire bede, at fænomenet er indtruffet! Jeg vil forsøge at give dem mere plads, for de er en nødvendighed for bedene. Jeg skal nok klappe ham på skulderen fra dig:)

      Slet
  10. For en fantastisk hage du har. Riktig så stilfullt og lekkert. Lampen var også flott.

    Jannicke

    SvarSlet
  11. Ærgelig med Deshampsia cespitosa 'Goldtau', her hos os er der også nogle af de specielle græssr der har opført sig anderledes. Jeg tænkte om det kunne være på grund af den manglende sol og varme eller jorden sakl være mere humusrig . Håber at det ændres til næste år. Skøn med sådan en handy mand. Hygge herfra

    SvarSlet
  12. Hej Susanne.
    Det er da noget af en kreativ handy mand du har dig. Hatten af for ham.
    Og så fik jeg øje på, at fontænen jo faktisk er et et de fikspunkter jeg efterspurgte før;-D Flot.
    Venlig hilsen
    Malene

    SvarSlet