tirsdag den 13. september 2016

Store klippedag

Thorben brugte det meste af weekenden med forskellige klipperedskaber - plæneklipper, le, rotorklipper efter traktoren, grovklipper og buskrydder, så nu er Solbakken friseret og nydelig:) - hvor jeg koncentrerede mig om ukrudtet i haven:)

Græsset omkring søen bliver slået flere gange i løbet af sæsonen

Her et kig ad en af skovvejen, hvor vi nu rigtig kan begynde at fornemme en rigtig skov.


Til venstre ses én af de to granlunde i skoven - et must for at dyrene kan gemme sig om vinteren - resten er jo løvfældende

Man føler sig 'rig' og taknemmelig, når man går en tur i 'vores' skov:)

Engen virker helt nøgen og bar nu, hvor vi er vant til at se de høje græsser og blomster

Søjlepoplerne vokser godt, synes jeg, hvor Thorben mener, det går for langsomt. Vi har tænkt os at gøde dem til foråret.

Højbedene er alle blevet fyldt med jord, puha, græsset er både slået og kanterne ordnet, så det ser meget ordentligt ud lige nu.


Græsset langs vores grusvej op til huset blev også slået med buskrydderen

Og så blev hegnet fjernet, som holdt rådyrene ude til skoven var stor nok, og græsset i skovbrynet blev slået med grovklipperen.

Sømdag aften fjernede Thorben ALLE dunhammerne i søen - lidt af et molboarbejde!

Den smukke hjortetrøst fik jeg af Vivi til hendes blogtræf (den kommer ikke rigtig til sin ret på billedet!)




 

21 kommentarer:

  1. Flot med græsser og pileurt. Det er et stort arbejde at holde alt det græs pænt klippet eller bare klippet. Træerne er lige pludselig store :) men det føles som lang tid.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, lige pludselig går det stærkt med skoven. Den blev plantet i foråret 2012, så det er faktisk kun fem sæsoner siden, og inden længe skal vi til at tynde ud.

      Slet
  2. Dejligt med nogle flotte blomsterbilleder til sidst oven på den hæsblæsende kavalkade. Hvad er planen med jernrammen på muren?

    SvarSlet
    Svar
    1. Jernbjælken skal bære orangeriets tag. I starten var det meningen, at taget skulle have været af glas, men nu bliver det vist et fast tag, så bjælken er noget overdimensioneret:)

      Slet
  3. Sikke et arbejde i er kommet igennem, men flot ser det ud.
    Må være noget helt specielt at eje sin egen skov - det lyder fantastisk.
    Hilsen Heike

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det er en lidt vild og skøn fornemmelse:)

      Slet
  4. ...er spændt på at se hvad I påtænker skal være i de kvadratiske bede!? ;-))))))))

    varme hilsener
    Kjeld

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det er jeg også:)) Jeg har ikke besluttet mig endnu, men tanken er, at prøve forskelligt. Grøntsager et år måske, sommerblomster, såning af stauder,.....! I det 17. bed ved terrassen vil jeg plante en græs, men kan ikke rigtig beslutte mig for hvilken? Når vi på et tidspunkt ikke orker at passe de 15 højbede mere, kan man jo plante noget blivende - som du jo også foreslog!

      Slet
  5. Det er et helt andet indtryk når græsset er klippet. Det er dejligt når træer vokser til, sjovt nok føles det som om det sker lige pludselig.
    herlige blomsterbilleder til sidst i indlægget :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det pynter altid, når græs og kanter er ordnet, og du har ret i, at med træer går det lige pludseligt hurtigt, og specielt når man har lerjord, som hos os.

      Slet
  6. I har været flittige i weekenden, men godt ser det ud. Stauderne og græsserne klæder hinanden. Jeg er også lidt spændt på, hvordan de kvadratiske bede vil udvikle sig.

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Mange tak! Ja, som jeg skriver som svar ovenover, vil vi/jeg prøve forskelligt de næste år frem.

      Slet
  7. det ser dejligt ud, jeres skov virker som et mindre paradis for vilde dyr og jeres hund.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det er Eldorado for vores hund, Simba, men vores kat færdes også meget i skoven. Vi er også imponerede over dyrelivet, for vi har bl. a. rådyr, ænder, fiskehejre, naboen har sågar set en isfugl, og søen er fyldt med frøer og guldsmede

      Slet
    2. tror min uldtot ville elske det... jeg ville
      en isfugl, de er så smukke

      Slet
  8. Det er et stort arbejde, at få alt græs slået, heldigt når man har de rigtige redskaber.
    Flot med alle de højbede foran muren.
    Jeg var også så heldig at få et stykke af Vivis Hjortetrøst, jeg er nu kommet til at kigge lidt nøjere på den ene jeg har i forvejen, måske er det den samme, men nu må vi se :-) Jeg synes bare Vivis er meget mere rød i stænglerne.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, uden redskaberne og traktoren ville det ikke kunne lade sig gøre. Jeg har også en hjortetrøst i forvejen, men jeg synes heller ikke, den har ligeså røde stængler:)

      Slet
  9. I bor simpelthen fantastisk smukt, din glæde og taknemmelighed ved det mærkes helt her til;-))
    Pludselig gik noget op for mig da jeg kiggede billedet med alle højbedene ud til den store åbne natur, kontrasterne er fantastiske, nærmest som noget kunst at kigge på, netop nu. Og dine blomster bede er så lækre. Man kan se meningen, som en rød tråd gennem det hele på jeres matrikel.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak for din kommentar som glædede og rørte mig meget:) Tak!

      Slet
  10. Sikke smukke billeder og sikke fantasiske omgivelser.
    Jeg er særligt vild med de klippede stier igennem det lange græs... det bringer mange minder med sig for mig.
    Mange havehilsner fra Susan
    http://mylovinggarden.blogspot.dk/

    SvarSlet
    Svar
    1. Mange tak! Ja, vi føler os også priviligerede over at have fået muligheden for at bo her!

      Slet