fredag den 10. august 2018

Start august

Det er efterhånden længe siden, jeg har skrevet et indlæg på bloggen, men pga. tørken havde jeg mistet lysten. I nat fik vi dog 10mm, men siden starten af maj og til i går, har vi kun fået 20mm. Vores sø er næsten helt udtørret og vores å har været total tørlagt de sidste mange uger:(

For en uges tid siden tog jeg disse billeder, som tydeligt bærer præg af tørken, men vi er dog heldige at have fed lerjord, som jo trods alt holder godt på vandet.

Vores 17 højbede som i år er plantet til med sommerblomster, men da vi ikke vander, har de det ikke for godt.

Den gule have, hvor mange planter er visne og døde, har det allerværst!

Kigget til krukke og totempæl

Tidselkugle og prydgræsser klarer fint tørken - og blåregnen vokser helt vildt!

Pileurten klarer sig også nogenlunde


Kig til vandkunsten

Kig gennem den gule have med udsigt til søen

Den hvide have, som også lider, men sølvpilen har åbenbart rødder langt ned, for den har ikke opdaget tørken.

Kig til naboens havremark - den er dog høstet nu.

Rudbeckia i potte

18 kommentarer:

  1. Utroligt så meget som har klaret sig. Hvis ikke jeg havde vandet tror jeg ikke der havde været noget som helst levende her på mit sandjord.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Rita. I denne tørke er det helt klart en fordel med lerjord. Jeg har vandet lidt, men det var før vi havde åben have, så det er over en over en måned siden.

      Slet
  2. Det er godt, der findes tørketålende planter, som kan holde haven grøn igennem sommeren. Havens grundplan træder også tydeligt frem sådan en sommer, og jeg må sige, at jeres have har en flot grundplan med hække og fokuspunkter.

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Elna. Mange tak:) Ja, det kan være, man skal til at tænke mere i tørketålende planter, hvis vi får flere somre som denne. Grundplanen og fokuspunkterne er blevet mere tydelige, nu hvor hækkene er ved at have den rette højde. Hilsen Susanne

      Slet
  3. Hej Susanne
    Godt du har mange tørketålende planter, det er værre med søen, intet er så trist som et tørt vandhul, her omkring os er der også mange udtørrede vandhuller, det er synd for fugle og dyr. 10 mm batter ikke meget, min bror fik kun 5, de bor tæt på Egeskov. Næ man kan ikke snakke om skybrud hverken her eller der, men vi kan håbe, der kommer mere snart. Vi ses på lørdag.
    Kh
    Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth. Nej, 10mm er ikke meget, men siden jeg skrev indlægget har vi fået 4 mere:) Det skal regne længe, før sø og rende er tilbage ved normalen. Vi ses på lørdag. Kh Susanne

      Slet
  4. Åh, jeg har tænkt meget på jer de seneste uger og på hvordan jeres have har klaret tørken, hvor er det synd med søen og bækken. Imponerende med jeres sølvpil og blåregn, der ser fine ud.
    Vi ses næste lørdag, glæder mig.
    God weekend

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla. Jeg er imponeret over, hvor mange planter, der faktisk har klaret denne lange tørke. Vi ses på lørdag. Kh Susanne

      Slet
  5. Ja, det er virkelig trist med denne tørken som har vært i sommer, og også her. Her har det kommet 23 mm i dag, og det monner litt.
    Utrolig at din blåregn har vokst så mye i sommer. Den må ha røtter langt nede :)

    God weekend

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit. Ja, blåregnen klarer sig glimrende. Jeg har beskåret den flere gange i løbet af sommeren - den er helt vild. Det lyder godt med 23 mm regn:) Hilsen Susanne

      Slet
  6. Det ser ud til, at det allermeste overlever hos dig - også her. Men haven er en skygge af sig selv, der mangler saft og kraft. Heldigvis er der noget tørketålende, som kan trøste lidt!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Åse. Det er godt formuleret, at den mangler saft og kraft, for selv om det meste har overlevet er det halv højde eller mindre, og der er meget bar jord.

      Slet
  7. Hej Susanne
    Det med lysten til at blogge det kan jeg godt følge dig i, den har også været væk her et stykke tid. Men nu er den vendt tilbage og efterhånden så kan jeg overkomme andet end at vande og sidde og pruste i skyggen.
    De smukke mørke drejeblomster du havde med til mig til blogtræffet lever i bedste velgående og jeg sender dig en taknemmelig tanke hver gang jeg vander for de vokser så fint.
    Vi se på lørdag hos Ulla og Malcolm og jeg glæder mig til at hilse på dig igen.
    Knus fra Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Linda. Det var fredløs, du fik af mig, med sortsnavnet 'Beaujolais':) Vi ses på lørdag. Mange hilsner Susanne

      Slet
  8. Som Elna også siger jeres rammer træder så flot og STÆRKT frem. Hvor er i heldige at have den fede jord.
    Vores er jo bare sand, og pileurten har været vissen her i mange uger, det samme gælder mange ellers robuste stauder, jeg tror at mange af vores planter dør. I år er det krukkerne og siddepladserne rundt omkring der er blevet beundret og nydt mest. De sidste par år har givet mig stof til eftertanke hvad have angår!
    Rigtig god weekend
    Knus fra Anette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anette. Ja, rammerne er meget tydelige nu, hvor de fleste hække har den rigtige højde. Jeg synes, det er utroligt, hvad man kan nå på 5 år! Vi skal måske til at tænke mere i tørketålende planter, og der passer trenden med græsser og prærieplanter fint ind. Knus Susanne

      Slet
  9. Ja, det med lysten til at blogge har jeg også mærket. Nærmest deprimerende med den langvarige tørke. Vi fik også kun 20 mm i 2,5 måned. Håber virkelig vi er tilbage på sporet igen og kan glæde os over haverne som før.

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
  10. Ja dette have-år må sige at være lidt ud over det sædvanlige. Men dine billeder er nu flotte . Jeg kan godt lide at i har så mange spændende ting at se på og fra forskellige vinkler. Hygge herfra

    SvarSlet